onsdag den 20. oktober 2010

Vinhøst

Det er faktisk for ringe... i sidste uge høstede J. vin fra vores sydvendte husmur... og jeg lovede at "lægge ham på bloggen". Men tiden løber mens julekort til OSH står øverst på listen :o/... så nu må jeg råde bod på det forsømte.
Her er en mini collage med de høstede røde druer (jeg synes jo de er blå... men det hedder røde!!)... Her var 11,5 kg af sorten Schuyler, som nu er lavet til 7 l most.
Desværre var jeg ikke hurtig (læs: betænksom!!) nok den dag, hvor høsten i "marken" foregik... Dér blev der høstet godt 65 kg af Rondo, som nu er lavet til 38 l most.
I mellemtiden har det trukket med skaller og kerner - det første i kort tid, for det skal blive hvidvin, det andet i længere tid for det skal være rødvin...
Nu "dufter" der så i kælderen af liflig boblende most, der står og gærer...
Det jeg kalder "marken" er vores tidl. køkkenhave som er omdannet til vinmark med fine (ret korte) rækker med vin...
Ja, det startede mest for sjov, og nu kommer der drikbar vin på flasker... det er nu ret morsomt :o)
Tak fordi du kom her forbi. Lægger du en kommentar bliver jeg rigtig glad.
Hav en dejlig dag.
SES

4 kommentarer:

Charlie sagde ...

Altså STORT undskyld til J at jeg beslaglægger din tid så meget at du ikke får dokumenteret HANS hobby som du plejer at gøre. Men bedre sent end aldrig - jeg er jo stadig skuffet over at der ikke er et billede hvor han tramper rundt med bare tæer i en stor træbalje - på den anden side gør det at jeg har mere lyst til at smage den om nogle år - end jeg eller ville have =0). Knus og FINE druer kan jeg se.

Dorit sagde ...

Øj, hvor skønt med egen vin"mark", troede lige du havde scrappet fra en italiensk rejse...
Vi har haft mange vindruer i drivhuset i år, så det har nok været vindrue-år !
Det må være herligt at kunne drikke sine egne dråber fra Chateau Humlebæk !

Annette / aka sagde ...

Ih, hvor sjovt. En vinbonde der høster. Håber I får lavet nogle gode flasker.

Husker endnu i 60'erne, hvor min far lavede vin i kælderen, og ballonerne stod og boblede. Noget blev bedre end andet, men hybenvinen nåede aldrig på flasker - den blev drukket direkte fra ballonen !
Jeg husker endnu den dejlige smag, (jeg var 15-16 år) - og mine onkler husker endnu tømmermændene, for de var nemlig missionsfolk ! Uha uha.
Tak for billeder. Jeg kan godt lide udtrykket marken om urtehaven. Hihi.

Karina Beck sagde ...

Hvor lyder det lækkert og skønne billeder, lige til at scrappe ; )
Hjemmelavet vin lyder altså dejligt.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...